Skip navigation.
कृण्वन्तो विश्वमार्यम्

ओउम्

************** ओउम्

ओउम् भूर्भुवः स्वः | तत्सवितुर्वरेण्यं भर्गो देवस्य धीमहि | धियो यो नः प्रचोदयात् ||

भु स्तुति -‍ हे प्राणप्रिय बहुत प्रेम करने योग्य प्रभु ! आप मुझ आत्मा के अन्दर हो ऐसा मैं अनुभव करके प्रत्यक्ष देख रहा हूँ |

प्रार्थना - हे बहुत प्रेम करने योग्य प्रभु ! आप मुझ पर ऐसी कृपा कीजिए जिससे मैं आपसे बहुत प्रेम करने लग जाउँ अर्थात् मै उल्टे संस्कारों (आदतों) के वशीभूत होकर न चाहता हुआ भी मन, बुद्धि, इन्द्रियों से उल्टे अर्थात् व्यर्थ, दोषपूर्ण अव्यवस्थित कार्य कर लेता हूँ और अच्छे संस्कारों की न्यूनतावश चाहता हुआ भी मन, बुद्धि, इन्द्रियों से अच्छे अर्थात् आवश्यक, गुणवर्धक, व्यवस्थित कार्य नहीं कर पाता हूँ |

अतः प्रभु ! मुझ आत्मा के अन्दर से उल्टे संस्कारों को समाप्त करके अच्छे संस्कारों को भर दीजिए जिससे प्रभु ! मेरा आपसे बहुत प्रेम हो जाएगा और व्यर्थ, दोषपूर्ण, अव्यवस्थित कार्य करने की प्रवृति दिन-प्रतिदिन घटती ही जाएगी |

उपासना - हे बहुत प्रेम करने योग्य प्रभु ! आपसे बहुत प्रेम करने के लिए मैं पूर्ण पुरुषार्थ करूँगा | अर्थात् अब तक जो हुआ सो हुआ अब जानबूझकर मन बुद्धि, इन्द्रियों से व्यर्थ, दोषपूर्ण और अव्यवस्थित कार्य नहीं करूँगा | ऐसा दृढ़संकल्प लेकर हे प्रभु ! मैं आपके समर्पित हूँ | यदि आलस्य प्रमादवशात् मन, बुद्धि, इन्द्रियों से जानबूझकर कोई दोष कर भी दिया तो उसका प्रायश्‍चित अवश्य करूँगा |

भुवः स्तुति - हे सबके सब जगह सब प्रकार के दुःखों को दूर करने वाले प्रभु ! आप मुझ आत्मा में विद्यमान हैं ऐसा मैं प्रत्यक्ष देख रहा हूँ |

प्रार्थना - हे सबके सब जगह सब प्रकार के दुःखों को दूर करने वाले प्रभु ! आप सब जगह मेरे सब प्रकार के दुःखों को दूर कर दीजिए | हे प्रभु ! मै उल्टे संस्कारों के वशीभूत होकर न चाहता हुआ भी मन, बुद्धि, इन्द्रियों से व्यर्थ, दोषपूर्ण अव्यवस्थित कार्य कर लेता हूँ और अच्छे संस्कारों की न्यूनतावश चाहता हुआ भी मन, बुद्धि, इन्द्रियों से आवश्यक, गुणवर्धक, व्यवस्थित कार्य नहीं कर पाता हूँ | अतः हे प्रभु ! आप मुझ आत्मा के अन्दर से उल्टे संस्कारों को समाप्त करके अच्छे संस्कार भर दीजिए जिससे मैं सब जगह सब प्रकार के दुःखों से दूर हो जाउँ |

उपासना - हे सबके सब दुःखों को दूर करने वाले प्रभु ! आपकी दुःख दूर करने की कृपा को प्राप्त करने के लिए पूर्ण‌ पुरुषार्थ करूँगा | अर्थात् अब तक जो हुआ सो हुआ अब जानबूझकर मन बुद्धि, इन्द्रियों से व्यर्थ, दोषपूर्ण और अव्यवस्थित कार्य नहीं करूँगा | ऐसा दृढ़संकल्प लेकर हे प्रभु ! मैं आपके समर्पित हूँ | यदि आलस्य प्रमादवशात् मन, बुद्धि, इन्द्रियों से जानबूझकर कोई दोष हो भी ग‌या तो उसका प्रायश्‍चित अवश्य करूँगा |

Griha (Greh) Pravesh

Griha (Greh) Pravesh ceremony is performed on the day when you start living into your new house. This is a very important occasion for any family. To start living, the entry into the new house on this auspicious day is termed as the Griha Pravesh ritual. It is believed that the new acquisition is susceptible to evil forces and jealousy and therefore various 'safeguard' ceremonies must be performed. This ceremony aims to appease the gods and planets so that the owner of the house is blessed with good fortune.

In the day of the ceremony, house is cleaned and decorated with a garland of mango leaves, hung across the main doorway as a protective barrier against evil. Poles are erected outside the house around which banana leaves are wound and tied. Both the mango and the banana tree are considered auspicious, since they are symbols of fertility and prosperity.

It is laid down in the scriptures that the Griha Pravesh ceremony should take place at an auspicious time i.e. muhurat. One should consult the Pandit for the auspicious date and time for the ceremony. Before entering the house, a ceremony called Vastushanti is performed. This ceremony aims to appease the gods and planets so that the owner of the house is blessed with good fortune. Like any other puja, this also begins with emove all obstacles. The next ritual is the oblation to the Yagya (havan).

THE ARYA MARRIAGE VALIDATION

THE ARYA MARRIAGE VALIDATION ACT, 1937
[ACT No. XIX of 1937]
[14th April 1937]

An Act to recognise and remove doubts as to the validity of inter-marriage current among Arya Samaj Mandir Delhi.

Whereas it is expedient to recognise and place beyond doubt the validity of inter-marriages of a class of Hindus know as Arya Samaj Mandir Delhi, it is hereby enacted as follows:

» Substituted by the Adaptation of lows Order, 1956 for the words part B State these part B states were Hyderabad J&K Mysore pepsu, Rajastha, Saurashtra and T.C.

Not standing with any provision of Hindu Law, usage or custom to the contrary no marriage contracted whether before or after the commencement of this Act between two persons being at the time of the marriage Arya Samaj Mandir Delhi shall be invalid or shall be deemed ever to have been invalid by reason only of the fact that the parties at any belonged to different castes or different sub –castes of Hindu or both of the parties at any time he marriage belonged to a religion other than Hinduism.

For this purpose you also need to have some witness who can sign over the document serving as the evidence of your court marriage in Delhi. According to the Special Marriage act 1954 two people can get married if the follow complete procedure of court marriage in India.

It is important that you are an adult while going for court marriage Delhi and as per the court marriage Delhi an Indian can get married to a person having foreign origin. However age is the most deciding factor. The procedure of court marriage in India as a whole does not have any discrimination on the basis of cast, creed, religion or race, etc. So there are equal rights for all in the laws. Now it becomes really simple to apply for a court marriage in Delhi.